מתאים ל:מתחילים / חובבים / מתקדמים / מקצוענים

זוכרים שכשהיינו קטנים גילנו עולם חדש ומופלא שהמבוגרים כבר לא ראו? מאקרו קצת החזיר לי את התחושה הזאת. היום אולי כבר לא תרצו לשכב על הבטן בחצר האחורית, אבל אם תעברו למצב מאקרו ותתחילו לחקור את העולם ביתר פירוט תרוויחו עולם חדש של תמונות שלא צילמתם כמותן אף פעם, קדימה, למה אתם מחכים?
השבוע אתן כמה טיפים על מאקרו וגם אסביר מה זה איסו (ISO), ואיך אפשר לנצל אותו לטובת הצילום שלנו.

פרח לאחר הגשם

מאקרו של פרח אחרי הגשם - מומלץ לצלם את הנושא "בגובה העיניים"

שחקו עם הגדרת האיסו, במצלמות הפילם האנלוגיות ערך האיסו (ISO, מבוטא איזו) מוגדר כמהירות סרט הצילום שלנו, להפתעתנו, יש הגדרת איסו גם במצלמות דיגיטליות, הגדרת ה-ISO במצלמה דיגיטלית למעשה שולטת ברגישות החיישן לאור (או, ליתר דיוק, מידת הגברת האות (אור) שמתקבל על החיישן), האיסו הוא אחד משלושה קודקודים במשולש החשיפה (שלושת הערכים הבסיסיים בכל מצלמה שמשפיעים על התמונה שלכם), אבל גם אם במצלמת הכיס שלכם אין לכם שליטה על הערכים האחרים (מיפתח צמצם – Aperture ותריס – Shutter), רוב הסיכויים שתהיה לכם שליטה באיסו. אני אשאיר את ההסבר המעמיק לפוסט נפרד ורק אדגיש שאיסו גבוה פירושו שלמצלמה יש פחות אור לעבוד איתו, ה-ISO מאפשר לכם לצלם תמונה חדה, אבל זה גם אומר שמשלמים ב'רעש' בתמונה (מעין גרעיניות שיוצרת מראה 'מלוכלך' לתמונה).

יותם וצ'רלי בתאורה קשה

צולם ב-ISO 3200, 1/60s ללא פלאש, יותם וצ'רלי, באר שבע. ה-ISO מאפשר לכם לצלם תמונה חדה, אבל זה גם אומר שמשלמים ב'רעש' בתמונה.

  • הטיפ הבא עלול להיראות, לכאורה, כאילו הוא סותר את המטרה של סדרת הכתבות הזאת, תזכרו שבראש ובראשונה אתם רוצים להוציא תמונות טובות, אז אם נקלעתם להזדמנות חד פעמית ואין לכם זמן לעשות ניסויים, תנו למצלמה לבחור! למרבה המזל ברוב המצלמות יש אפשרות Auto ISO, כלומר לתת למצלמה לבחור את הערך המתאים, המצלמה תאמוד את כמות האור בסיטואציה ותשנה את האיסו בהתאם, כך שמהירות התריס לא תהיה איטית מדי. יש הזדמנות נוספת? הטיפ הבא הוא בשבילכם:
  • רוצים להשיג את התמונה האופטימלית (= חדה וכמה שפחות 'רועשת')? מי לא?, שיטה אחת בדוקה (בתנאי שיש לכם זמן לנסות שוב ושוב) היא תמיד להשתמש בהגדרת האיסו הנמוכה ביותר, ואם התמונה יצאה מטושטשת (ואין לכם חצובה) העלו את רמת האיסו בסטופ אחד (הכפילו את ערך האיסו, מ-100 ל-200, מ-200 ל-400 וכו'), עד שתקבלו תמונה חדה.
  • בחרתם להשתמש באיסו בצורה ידנית, אבל אתם לא רוצים לעבור על כל הערכים? רוצים לדעת לאיזו סיטואציה מתאים איזה מספר?

50-200 – מתאים לתאורה בהירה (בחוץ ביום בהיר).

200-400 – מתאים ליום מעונן, או קצת אחרי זריחה/קצת לפני שקיעה.

400-800 – מתאים לאור עמום/לפנות חשיכה.

1600 ומעלה – מתאים לצילומי לילה וצילומי פנים – בתנאי תאורה קשים, או כדי להקפיא תנועה בצילומי ספורט,  זכרו שבערכים אלה נקבל הכי הרבה 'רעש' בתמונה.

ההבדל בין ISO 400 ל-ISO1600

שימו לב להבדל בין ISO 400, 1/15s ל-ISO1600 1/60s

עוברים למצב מאקרו. המון כבר נכתב על נושא צילום המאקרו, לאנשים ששפר עליהם מזלם ויש להם DSLR עם עדשות מאקרו (לצערי, אני לא אחד מהם, העדשה הבאה שאני אקנה היא ללא ספק עדשת מאקרו), יכולים לצלם תמונות תקריב מהממות, אבל מה עם מי מכם שיש לו מצלמה קומפקטית, האם גם אתם יכולים לצלם תמונות מאקרו מוצלחות? בהחלט כן!

כמעט לכל מצלמת כיס בימנו יש מצב מאקרו (Macro mode), מצב שבו המצלמה יכולה להתפקס על עצמים קרובים מאד, מה שעושים זה בוחרים נושא לצילום, מעבירים למצב מאקרו, (מיוצג ברוב המצלמות ע"י ציור של פרח, לא מוצאים? תקראו את המדריך למשתמש!:-)) לאחר מכן מקרבים את המצלמה לנושא עד כמה שהיא מאפשרת ואז…

  • הטיפ הבא נכון לכל תמונה, אבל לצילום מאקרו במיוחד, ודאו שאתם מאפשרים למצלמה להתפקס כראוי לפני שאתם לוחצים לחיצה מלאה, במיוחד במאקרו, כשעומק השדה (=המרחק בין הנק' הקרובה ביותר שבפוקוס לנק' הרחוקה ביותר שבפוקוס) קטן נורא. במילים אחרות –  זה קריטי שהמצלמה תתפקס בדיוק על מה שאתם רוצים, כי כל השאר כנראה לא יהיה בפוקוס. אז אם יש לכם אופציה לשליטה ידנית בפוקוס, בחרו בה ותפקסו באופן ידני על הנושא שבחרתם.

    פרחים בפוקוס

    זה קריטי שהמצלמה תתפקס בדיוק על מה שאתם רוצים, כי כל השאר כנראה לא יהיה בפוקוס.

  • השתמשו בחצובה! למי שיש דה-ז'ה-וו מהפוסט הראשון בסדרה, עמכם הסליחה, אבל בצילום מאקרו חצובה יכולה להיות שימושית במיוחד, אפילו אם אתם מצלמים עם מצלמת פוינט-אנד שוט "בלבד". החצובה לא רק מאפשרת לכם להיפטר מרעידות במצלמה, אלא גם מאפשרת לשנות הגדרות מבלי להרוס את הקומפוזיציה שלכם, ואם כבר מדברים על קומפוזיציה, חוק השלישים תופס גם כאן, וגם העניין של לצלם את הנושא בגובה העניים… כמעט תמיד פרחים, חרקים ואוכל נראים יותר טוב כשלא מצלמים אותם מנק' המבט המשעממת שלנו…

    לצלם את הנושא בגובה העניים...

רוצים לדעת עוד על מאקרו? אתם יכולים לקרוא כאן על Macro Photography Tips And Tricks For Everyone.

נ.ב. השתמשתי כאן במינוח 'צילום מאקרו' בצורה לא מדויקת, צילום מאקרו מבחינה טכנית הוא למעשה כשמצלמים תמונה שבה הנושא 'נתפס' על החיישן בגודל טבעי, כלומר בהגדלה של אחד לאחד(1:1), במילים אחרות, אם היתם מצלמים את החיישן של המצלמה שלכם הוא היה תופס את כל התמונה, מקצה לקצה. ברוב המצלמות הקומפקטיות אי אפשר להגיע לצילום אמיתי ולכן מינוח מוצלח יותר עשוי להיות 'צילום מקרוב'. ובכל זאת רוב יצרניות המצלמות הקומפקטיות קוראות לצילום מקרוב שלהם 'צילום מאקרו', ולכן השתמשתי במונח לצורך כתבה זו.

כנימה - כגודל קוצו של עיפרון, דוגמה להגדלת מאקרו אחד לאחד

כנימה - כגודל קוצו של עיפרון, דוגמה להגדלת מאקרו אחד לאחד

זהו להפעם, מקווה שנהנתם, בכתבה הבאה נעבור על… מה שאתם רוצים!!! תכתבו לי פה למטה או בעמוד יצירת קשר אם יש איזשהוא נושא שהייתים מעוניינים שאכתוב עליו, ואני אשתדל להיענות כמה שיותר מהר, מבטיח! 🙂


יש לכם טיפ משלכם? שתפו אותו איתנו כאן, הוסיפו תגובה למטה.

רוצים לדעת מתי מתפרסמת הכתבה הבאה? הוסיפו את האתר לקוראי ה-RSS שלכם או הירשמו באימייל, זה חינם!  ניפגש בשבוע הבא, עד אז תצלמו המון (מאקרו) ובעיקר… תהנו!

Macro Photography Tips And Tricks For Everyone