מתאים ל:מתחילים / חובבים / מתקדמים /  מקצוענים

בכתבה הקודמת על ציור באור למדנו איך לצייר באור בעזרת פנס וכישרון הציור שלנו, כמובן שלטכניקה הזו יש אינסוף אפשרויות שדרוג כמו שימוש בניירות אטומים בצורות וצבעים שונים וכל מיני מעצבי ומשני אור (Light Modifiers) אחרים, אבל הפעם נלמד דווקא על שתי שיטות פשוטות (זריקת מצלמה ופיזיוגראמה) לקבלת תמונות אבסטרקטיות מרהיבות, שלא מצריכות אפילו גרם של כישרון ציורי.

אם אתם מרגישים שציור זה לא ממש באזור הנוחות שלכם אבל רוצים להתנסות בציור באור, או שסתם בא לכם ללמוד שיטה חדשה בצילום –  הכתבה הזו היא בשבילכם.

תוצאה של המצלמה שמסתובבת על שני צירים

סיבוב המצלמה על שני צירים

לפני שאנחנו ממשיכים הלאה אני רוצה לציין שכמו בכל פוסט בבלוג, אני לא לוקח אחריות על כל נזק שיגרם לכם, לציוד שלכם או לכל צד שלישי עקב שימוש במדריך.
זהו, עכשיו שאני מכוסת"ח אנחנו יכולים להמשיך…

ראשית נעבור על טכניקה מגניבה (אם כי מפחידה) שנקראת Camera Toss, כן-כן, זו לא טעות, קראתם נכון, התרגום המתבקש הוא "זריקת מצלמה", למען האמת, ניסיתי את הטכניקה הזו בפעם הראשונה לשם כתיבת הכתבה הזו (שלא תגידו שאני לא משקיע בכם), ולכן סביר שיש טכניקות זריקה, טיפים וטריקים שאני לא מודע אליהם ו/או שלא ניסיתי מעולם, על כן קחו את הדברים הבאים כדחיפה בכיוון הנכון ולא כמדריך של ממש.

אז מה גרם לי לזרוק מצלמה בשווי 4 ספרתי באויר? אתם יכולים לראות בעצמכם את הקבוצה שנפתחה ב-פליקר, זה קונספט חדש יחסית שהתפשט כמו נגיף באינטרנט בשנים האחרונות והדביק כמה צלמים/ג'אגלרים משוגעים לדבר (וגם כמה צלמים עם ידיים שמאליות ומזל ביש).
בבסיס זה פשוט מאד, מצלמים תמונות בזמן שהמצלמה באויר ולומדים מניסיון וטעיה, כמובן שזו הפשטת יתר של טכניקה שאנשים מנסים כבר שנים להתמקצע בה, אבל זה, בגדול, מה  שעושים.

Camera toss 1

דוגמה לתוצאה של זריקת מצלמה

למה בעצם לזרוק את המצלמה שלי באויר? שאלה טובה! בעלי ההיגיון הבריא יאמרו שאין שום היגיון בלזרוק משהו יקר ושביר גבוהה באויר רק כדי לנסות לתפוס אותו שניה או שתיים אחר-כך, מה שהם לא יודעים זה שעד שהם לא ניסו, הם לא באמת ידעו איך זה מרגיש (כחובב אנדרנלין מושבע, יש סיכוי טוב שאתם צריכים לקחת את הדברים האלה בערבון מוגבל). אבל ברצינות רגע- אני לא מכיר שום דרך אחרת להגיע לתוצאות המדהימות האלה, וזה פשוט כיף.

אז הנה כמה טיפים שהצלחתי לאסוף מההתנסות הקצרה (והכיפית באופן מוזר) הזאת:

1. הזהרו! – כן, ברור שזה ברור, אבל אני לא יכול להדגיש את זה מספיק – ציוד הצילום שלכם חשוב ויקר, אז אנא מכם, חישבו טוב טוב לפני שאתם זורקים את המצלמה שלכם באויר.

2. כמובן שככל שיש לכם יותר שליטה ידנית במצלמה יש לכם את האפשרות לפתח טכניקה יותר מותאמת אישית וללטש את התוצאות שלכם, אבל מצלמה ידנית היא ממש לא תנאי הכרחי. ברוב המצלמות יהיה לכם מצב לילה שמתאים לזה וכמעט בכולן יהיה טיימר.

3. קל יותר לתפוס מצלמת פוקט קטנה מאשר מצלמת ריפלקס בגודל מלא, זכרו שבמקרה הזה, זול זה טוב (בהתחשב באופי ה'הרפתקני' של הטכניקה הזו).
למעשה, המצלמה הטובה ביותר שבה אפשר להשתמש היא כזאת שאתם יכולים להרשות לעצמכם להרוס.

4. הגובה לא משנה – הכל טמון בסיבוב, כשאתם זורקים את המצלמה כלפי מעלה נסו להשקיע באיך היא מסתובבת ופחות בכמה גבוהה אתם יכולים לזרוק. נסו לזרוק את המצלמה בזוית שונות ועם כיווני סיבוב שונים, בסופו של דבר מה שקובע איך התמונה תיראה היא הפיזיקה, אבל יש לכם שליטה מלאה בצבעים, במרקם ואפילו קצת בצורה הסופית שתצא לכם.

Camera toss 2

דוגמה לתוצאה של סיבוב מצלמה על חוט

5. למדתי שזמן החשיפה האידיאלי יהיה בין חצי שניה לשתי שניות, תלוי כמה גבוה זורקים (ע"ע 4), וכדי לקבל צורות בעלות תנועה חלקה ויפה השתדלו שהמצלמה תהיה באויר לכל אורך החשיפה, הפעילו טיימר של שניה לפני שאתם זורקים, או, במצלמות פשוטות/ישנות נצלו את מידת השיהוי (לאג) שיש מרגע הלחיצה על המחשף (shutter) ועד לצילום התמונה.

6. נושא הצילום המומלץ הוא מקורות אור על רקע חשוך, אפשר לנסות את זה בכל מקום בבית ובחוץ, אבל אני ממליץ לבדוק את הטכניקה הזאת בפעם הראשונה בבית, תחת תנאים מבוקרים, בגובה נמוך ועם רצפה מרופדת.

7 . עברנו על פיזיקה, עכשיו קצת סטיטסטיקה – בסוף המצלמה תיפול. גם אם אתם ג'אגלרים מקצוענים, בכל פעם שהמצלמה שלכם באויר אתם לוקחים סיכון, ואם תזרקו את המצלמה שלכם מספיק פעמים באויר – בסוף היא תיפול. קחו את זה בחשבון לפני כל זריקה והכינו את הקרקע מראש לאפשרות של נפילה.

אם לזרוק את המצלמה באוויר נראה לכם מסוכן או פזיז מדיי (אני יודע שיקח עוד הרבה זמן עד שאנסה את הטכניקה הזו פעם נוספת), הדבר הבא הוא בשבילכם, זה נקרא פיזיאוגראמה או צילום של תנועה (Physiogram, Kinetic Photography).

פיזיוגראמה לדוגמה

פיזיוגראמה לדוגמה

 

פיזיאוגרמה היא חשיפה ארוכה של פנס התולה מהתקרה ומתנדנד, וזה הכל – רק למצוא דרך לחבר פנס קטן בחוט לתקרה, לשים את המצלמה על הריצפה עם העדשה הכי רחבה שיש לכם (אחרי שפיקסתם באופן ידני על מקור האור), לכבות את האור, להדליק את הפנס ולתת לו דחיפה קלה כדי להכניס אותו לסיבוב, ואז לצלם בחשיפה הכי ארוכה שהמצלמה שלכם מאפשרת (ומומלץ להשתמש במצב נורה – Bulb Mode).

את הטכניקה הזו אפשר לשכלל בכמה דרכים –

  • עם יותר ממקור אור אחד.
  • פילטרים צבעוניים על הפנס.
  • פילטרים צבעוניים על העדשה (אפשר להשתמש בצלופן צבעוני ולהחליף כל כמה שניות).
  • להוסיף משקולת כלשהיא על מנת להאריך את זמן הסיבוב.
  • להשתמש במקור אור אחר כגון זיקוק או סטיקלייט.
  • שילוב מספר חשיפות בתוכנת עריכה.
דוגמה נוספת לפיזיוגראמה

דוגמה נוספת לפיזיוגראמה

 

כאן אתם יכולים למצוא עוד דוגמאות מגניבות לפיזיוגראמות.

השורה התחתונה ההגדרות לזריקת מצלמה ופיזיוגראמה:

זריקת מצלמה – Camera Tossing:

  • ציוד הכרחי: מצלמה, מקורות אור.
  • ציוד מומלץ: חצובה נמוכה, שלט.

הגדרות:

  • צמצם: תלוי בתנאי הסביבה, מומלץ לצלם באנדר של סטופ או שניים על מנת לקבל צבעים רווים.
  • חשיפה: בין חצי שניה ל-2 שניות בהתאם לגובה הזריקה.
  • רגישות: נמוכה (ISO 100-200) .
  • כבו את הפלאש.
Camera toss light source

דוגמה למקור אור שמתאים לזריקת מצלמה (התמונות הנ"ל הן של התריס הזה)

 

פיזיאוגרמה:

  • ציוד הכרחי: מצלמה עם עדשה רחבה.
  • ציוד מומלץ: חצובה נמוכה, שלט.

הגדרות:

  • צמצם: סגור מאד (איפשהו בין f/16 ל-f/22)
  • חשיפה: אם אין לכם אפשרות לצלם במצב נורה בחרו בחשיפה הארוכה ביותר האפשרית.
  • רגישות: נמוכה (ISO 100-200) תזכרו שחשיפות ארוכות גוררות גרעון לא סימפטי.
  • כבו את הפלאש.
איך תליתי פנס מהתקרה

מוט מתארך מקובע בין שני קירות, חוט דק, פנס לד עם סלוטייפ צבעוני ומנוע חשמלי כמשקולת

עד כאן להפעם, מקווה שנהניתם, שיהיה סופ"ש נעים.

יש לכם טיפ משלכם? שתפו אותו איתנו כאן, הוסיפו תגובה למטה.

רוצים לדעת מתי מתפרסמת הכתבה הבאה? הוסיפו את האתר לקוראי ה-RSS שלכם או הירשמו באימייל, זה חינם!  ניפגש בשבוע הבא, עד אז תצלמו המון ובעיקר… תהנו!